התמודדות בני הגיל השלישי עם תחלואות החורף

החורף כבר כאן ואיתו הגיעו גם הוירוסים, החיידקים, האף שלא מפסיק לדלוף, השיעול שדוחק את הנשימה, השפעת שמרתקת למיטה, כאבי הגרון שנוטלים את אפשרות הדיבור והחולשה הנוראית. אז יש כמה עצות - מה כדאי לבני הגיל השלישי לעשות כדי לעבור את החורף בקלות.

בחורף האוכלוסייה נוטה יותר להישאר במקומות סגורים בצפיפות ובחוסר אוורור בגלל הקור, מה שגורם לעלייה דרסטית בסיכוי להידבק ולהדביק. ההדבקה נעשית מאדם לאדם, כל פעם שמישהו מתעטש או משתעל, טיפות זעירות שמכילות את הווירוס מתפזרות באוויר ועלולות להדביק את האנשים בסביבה. ההדבקה יכולה להיעשות גם על ידי מגע, כאשר אדם חולה בשפעת לדוגמא מזהם חפצים שהוא נוגע בהם ואדם בריא עלול להידבק אם ייווצר מגע עם אותם חפצים מזוהמים.

סיבה נוספת שמגבירה את הסיכוי לתחלואה גבוהה בחורף הינה מערכת חיסונית מוחלשת. בקרב בני הגיל השלישי ישנה סבירות גבוהה יותר לתפקוד מערכת חיסון ירודה מפני שגופם כבר מנסה להתמודד עם המחלה הכרונית שמתישה את בריאותם ועל כן הם נחשפים ורגישים יותר לוירוסים ולחיידקים. בנוסף לזה שבני הגיל השלישי הינו רגיש יותר לתחלואה בחורף, הסימפטומים ומחלות החורף יבואו לידי ביטוי בקרבם ביתר שאת מאשר אצל אדם רגיל וזאת בשל מערכת חיסונית חלשה, כמו שהזכרנו.                    

למבוגרים בחורף יש נטייה לא לצאת מהבית, להפחית בפעילות גופנית שגם ככה דלילה והם נחשפים פחות לשמש מה שמוביל לירידה ברמת ויטמין D ובספיגת סידן. בנוסף לכך, בני הגיל השלישי חווים בחורף בצורה מוגברת עור יבש וגס, חספוס וקילופים.

אז מה עושים?

ישנן דרכים רבות למניעת הידבקות במחלות. המשימה אמנם לא פשוטה אך אפשרית. בראש ובראשונה נדרש לשמור על היגיינה אישית נאותה, רחיצת ידיים במים חמים וסבון, ישנם מגבונים, ג'ל לחיטוי ידיים ועוד. מומלץ לחזור על פעולות אלו לאחר היחשפות למקומות ציבוריים. השתדלו למנוע את הפצת הוירוס במרחב הביתי - אם אחד מבני הבית מתעטש או משתעל, חשוב לחסום את הפה והאף, מומלץ לעשות זאת עם טישו או לרחוץ ידיים היטב לאחר מכן. וירוסים ונגיפים מתפשטים בעיקר במקומות חמים וסגורים שבהם הם נוהגים להתרבות, לכן הקפידו על בית מאוורר למרות שקר בחוץ.

חשוב לתחזק את הגוף ולהתחסן בקופות החולים, לאלו החוששים מזריקות ניתן לקבל את החיסון באמצעות תרסיס לאף. התרחקו ככל הניתן מאנשים מצוננים ומשתעלים כדי למנוע הידבקות. וכמובן חזקו את מערכת החיסון שלכם בתוספי תזונה נאותים. בני הגיל השלישי צריכים להגיע חזקים לחורף מבחינה פיזית ולכן לא מומלץ להתחיל בדיאטה קיצונית לפני החורף.

תוספי תזונה המתאימים לעונת החורף

ישנם מספר תוספי תזונה שעשויים לסייע בתפקוד הבריאותי בחורף:

ויטמין C: תורם לחיזוק מערכת החיסון מפני דלקות. לוויטמין C אפקט משתן ולכן חשוב להרבות בשתייה. לאלה שסובלים מחומציות יתר ניתן לבקש ויטמין C לא חומצי. ניתן לקחת 500 מ"ג פעמים ביום לאחר האוכל. צורת מתן – קפליות לבליעה.

אבץ: מינרל המחזק את המערכת החיסון, מקל על התמודדות עם הצטננות, שפעת, כאבי גרון וזיהומים. יש לקחת בנפרד מתוספים אחרים, 15-25 מ"ג ביום לפני שינה. צורת מתן – טבליות למציצה. 

אכינצאה: צמח מרפא, מחטא ואנטי ויראלי, ממריץ את מערכת החיסון ומרחיב כלי דם. צורת מתן – טיפות לבליעה.

פרופוליס: מגיע מן הדבש, מקל על תסמינים וזיהומים עקב מחלות ויראליות, מומלץ להקלה בכאבי גרון. צורת מתן – סוכריות למציצה.

שורש אסטרגלוס: צמח מרפא, מקל על תסמיני מחלות אף אוזן גרון. צורת מתן – כמוסות לבליעה.  

סמבוק שחור: צמח מרפא, מסייע בהורדת חום ע"י עידוד הזעה, ידוע כמכייח. צורת מתן – סירופ לבליעה.

כמו כן, מומלץ ליטול מולטי וויטמין המסייע במניעת תסמיני חורף. לבני הגיל השלישי כדאי גם ליטול ויטמין D וסידן למניעת שברים ואומגה 3 לשמירה על תקינות הלב וכלי הדם. קרמי לחות וקרמים המכילים ויטמין E מומלצים גם הם כמונעים יובש בעור הגוף.

המידע אינו המלצה ו/או התוויה לטיפול רפואי. במקרה של בעיה רפואית נא להיוועץ ברופא. 
שיהיה חורף חם, נעים והכי חשוב בריא!

המידע באדיבות: 
יונתן יעקובוב, רוקח ב"טלפארמה",
יאן גרינברג, מנהל תחום טבע ב"טלפארמה".